verslag Rotax Max Euro Challenge 4 - Salbris, Frankrijk



Verslag van Dennis Kroes

Voor de laatste wedstrijd om het Europees Kampioenschap was Dennis met nog 3 anderen kanshebber op de titel bij de DD2 Masters. Dennis moest gezien zijn uitval in de Finale in Genk en de verkeerde bandenkeuze in Zweden wel een erg goed resultaat scoren. Aangezien Karin en Michael dit weekend niet meekonden was moeders, Dennis steun en toeverlaat.
Dennis was vastbesloten goed te scoren op één van zijn favoriete circuits en de trainingen lieten dat ook zien. In de kwalificatie zette Dennis de 15de tijd overall neer en Pole Position bij de Masters, hij was veel sneller dan de andere Masters.
De eerste serie was Dennis veel te enthousiast in de hobbelige chicane waardoor uiteindelijk in de laatste ronde, toen Dennis op plek 11 lag, het hart van de velg brak en Dennis op 3 wielen de grindbak in gleed. Serie 2 en 3 verliepen zonder problemen en Dennis werd 2x 12de. Door de uitval in de eerste serie stond Dennis voor de Pre Finale op plek 16, zonder die uitval in de laatste ronde was dat plek 8 geweest...
De Pre Finale verliep goed tot Dennis in ronde 7 stil kwam te vallen.... benzineslang was eraf, de carburateur was hierdoor leeg en het hele veld al ver weg en het was daarom beter naar binnen te gaan en banden te sparen voor de Finale. De kans op titel was nu wel ver weg. Echter van achteraan gestart in de Finale vocht Dennis voor wat hij waard was, maar viel in de 4de ronde alle kracht uit zijn motor weg waarna deze vastliep. Wat een drama voor Dennis maar het mocht dit seizoen gewoon helaas niet zo zijn als je alle wedstrijden terugkijkt. Met alle problemen daarbij was het nog een wonder dat Dennis kans maakte tot de laatste Finale.

Dennis: "Het hele jaar rijdt ik met hetzelfde kartje, dus waar ik in Genk mee gevlogen heb en in Wackersdorf een enorme klapper en waarna ze bij Strawberry Racing nog zeiden dat het nooit meer wat kon worden. Ik heb echter geen geldboom staan en geen echte sponsors dus ik moest het seizoen er wel mee afmaken en dan vind ik nog dat het super is gegaan. In de Pre Finales was ik altijd de beste Master alleen in de Finales had ik steeds pech. Zeker in Salbris was ik tevreden over mijn snelheid ten opzichte van de pole position. Niettemin ben ik heel erg teleurgesteld zeker naar de mensen toe die mij het hele jaar hebben geholpen. Ik wil JvD POWER dan ook erg bedanken voor alles wat hij heeft gedaan voor mij, echt top allemaal! Daarnaast natuurlijk Karin, Lia en Michael want zonder hen was ik er niet eens aan begonnen denk ik. Verder wil ik Chris Groen natuurlijk feliciteren met zijn podiumplek op Salbris, zodoende kon ik toch nog lachend naar huis rijden al deed het pijn bij de uitreiking te staan want de Europese Kampioenen werden ook gehuldigd.
2012 is gewoon niet mijn jaar geworden al kan ik het volgende NK wel Nederlands Kampioen worden en daarmee alsnog een ticket bemachtigen naar de Wereldkampioenschappen eind November in Portugal. Het zou prachtig zijn daar weer geschiedenis te schrijven en 2012 alsnog als een superjaar te kunnen benoemen (we hebben alvast geboekt ;-)"

Ciao





















Verslag van Chris Groen

Afgelopen week werd de 4e ronde van de RGMMC Rotax Max Euro Challenge gehouden op het circuit van Salbris te Frankrijk. Lia, Dennis en ik vertrokken dinsdag richting Frankrijk. Het was meteen al erg gezellig en dat zou het de hele week ook zo blijven, er hing een erg ontspannen sfeer in de pitbox die Dennis en ik hadden gehuurd. De woensdag begon meteen al niet zo best met m'n motor die niet goed was, maar dat werd prima verholpen door CRG Holland. Als reserve motor had ik er 1 van DHP Almere waar ook m'n Kosmic vandaan kwam. De rest van de vrije trainingen zowel op de woensdag als donderdag verliepen goed. De samenwerking tussen Dennis en mij verliep erg goed zowel naast de baan als op de baan. Donderdagavond gingen we met z'n drieën m'n meissie Tessa ophalen in Orleans. Ik vond het erg fijn dat ze die kant op kon gaan en dat ze me nog een extra boost kon geven. Tessa legde ik veel uit zodat ze zelf ook wat smerige handen kreeg.
De vrijdag verliep erg gedreven maar ontspannen. Ik had een goede kwalificatie voor de 3 wedstrijdseries van zaterdag. De zaterdagochtend wou ik nog wat anders proberen na overleg met Dennis, waaronder de carburateur bezetting met dank aan Jvd Tuning. Daarmee zou ik de rest van het weekend mee verder rijden. De series verliepen goed met twee 4e plaatsen en één 6e plaats. De pace was goed, ik was zeer agressief en gedreven aan het rijden.
De zondag dan was Jantje huilt Jantje lacht. De prefinale was een drama, ik was gedreven om goed te gaan scoren in deze wedstrijd. Ik had mooi plannetje maar helaas in de opwarmronde brak het tonnetje van de eerste versnelling waardoor ik geen eerste vesnelling meer had. Ik was daardoor zeer maar ook zeer boos en teleurgesteld!!! Moest echt even afkoelen maar gelukkig met de goede sfeer in de box en m'n meissie die me fantastisch hielp was dat snel voorbij. Maar ik wou en moest scoren in de finale op nieuwe banden. Ik lag aardig op koers bij de start, Dennis zat 2 plekken voor me in de Master klasse voordat hij uitviel wat zo zonde was. Na ronde 7 kregen we een rode vlag veroorzaakt door een heftige crash. Inmiddels lag ik al op plek 4 en ik liep nog naar Dennis toe om te vragen wat er aan de hand was, maar hij zei gelijk Chris hou je kop erbij je ligt 4e! Ook Bas van RaceXpress zei: Chris dit is je kans. Ik pakte gelijk bij de start Tamsin die net voor me startte. Ik pakte de volgende bocht gelijk nog 1 om zo iemand tussen ons 2 in te krijgen. De kart lag werelds en ik reed de race van m'n leven. Ik pakte plek 2 en reed langzaam naar Adams toe die op plek 1 lag. Ik had super leuke gevechten op de baan. Ik kwam als 2e over de streep en ik schreeuwde het uit! Mijn geluk kon niet op dit was de mooiste race uit m'n racecarrière. Ongelofelijk, ik kan het nog niet bevatten. Op een EK wedstrijd op het podium in je eerste jaar en daarmee snoer ik wel wat monden!!

Ik draag de beker op aan mijn vader die een klote maand achter de rug heeft!!!! En gelukkig er weer bovenop komt. Ik wil m'n meissie Tessa super bedanken voor haar hulp en steun. Ook m'n teammaatje Dennis waar ik verschrikkelijke lol mee heb gehad en die me erg gedreven maakte op de baan en naast de baan. Lia jij ook bedankt, het was een topweek met jou erbij.

Ik wil PDB bedanken voor het transport van m'n kart, DHP Karting voor het gebruik maken van een reserve motor, Jvd Tuning voor het gebruik maken van de carburateur, Kartshop Amsterdam voor mijn top motor te prepareren, mijn vader en moeder, mijn sponsors en iedereen die ik vergeten ben jongens allemaal bedankt!!!

Klik hier voor alle uitslagen
Klik hier voor alle foto's