verslag Rotax Max World Finals - Al Ain, Verenigde Arabische Emiraten



Verslag van Dennis Kroes

Dennis Kroes valt uit na geweldige kans op Wereldtitel tijdens Grand Finals!

Na de vice-Wereldtitel van vorig jaar in Italië op La Conca was Dennis erop gebrand om net als in 2008 voor de tweede keer de Wereldtitel mee naar Nederland te nemen. In tegenstelling tot veel concurrenten die vooraf al veel hadden getraind op een Haase of op de kartbaan in Al Ain was Dennis zelf niet in die positie maar dat maakte zijn vertrouwen er niet minder om.

   

Dennis: "Na het afbouwen van de kart met monteur Etienne volgden de trainingen. De eerste training was een lachertje want er moest veel te rijk worden ingereden, de motor plofte aan alle kanten. De volgende trainingen die met transponder gereden werden verliepen erg goed. Ik zat constant in de top 3 van de 49 rijders en klokte de laatste training voor de kwalificatie de snelste tijd.

   

In de kwalificatie zat ik precies op het juiste moment in de slipstream van de Zweed Victorson. Het zou me een super tijd opleveren maar hij ging vervolgens op start finish van zijn gas en van links naar rechts zodat uiteindelijk mijn hele ronde en de ronde erop verpest werd. Het was een vreemde actie van de Zweed die vorig jaar 3de werd. Ik zette op een paar duizendste van plek 2 (Matis) de vijfde tijd. Morgado was 2,5 tienden sneller dan iedereen. Ik wist zelf wel waardoor Morgado zo snel was maar dat kwam wel goed, ik richtte me op de series en om me niet teveel te laten zien zoals vorig jaar toen ik uiteindelijk voor de Finale de grote favoriet was en me dat naar mijn mening mijn race kostte.



De volgende dag in de warm-up klokte ik de tweede tijd, daarna kwamen de series. Ik zat in groep A achter Morgado op plek 3 en in de eerste serie had ik in de warm-up lap al snel 80 graden op mijn lap timer staan... Ik kwam als 2de door de eerste ronde maar de temperatuur liep al snel uit tot boven de 100 graden en ik verloor dan ook flink wat vermogen. Ik besloot dan ook om geen gevechten aan te gaan en de motor zo veel mogelijk te koelen. Op deze wijze finishte ik toch nog als 5de. Na controle bij Rotax bleek er iets met mijn waterpomp te zijn en dat werd dan ook verholpen.



Dezelfde dag stond serie 2 op het programma waarin ik wederom een goede start had en achter Morgado aansloot. In ronde 2 werd ik opkomend rechte stuk van de baan gereden door Campbell die daarvoor half zwart kreeg. Ik verloor hiermee 5 posities en lag zevende maar Adams, Campbell, Brand en Victorson kon ik allemaal terugpakken waardoor ik toch nog 3de werd.



De volgende dag stond er een warm-up en één serie op het programma en daarna de herkansingen. Een rustig dagje dus aangezien ik ervan uitging weer een goed resultaat neer te zetten. In de warm-up veranderden we het tandwiel waarvan ik wist dat ik deze moest hebben om zaterdag de Wereldtitel binnen te halen. Ik noteerde gelijk de snelste tijd van de week van de DD2 Masters en was een fractie sneller dan Morgado, de rest zat op minimaal 2,5 tienden. Alles liep dus op rolletjes, nu de derde serie nog. Overtuigd dat ik was van mijn snelheid en ook de reden dat ik Morgado pas in de Finale wilde verslaan was ik te lief in de eerste bocht voor Lambert. Want ik wilde bij Morgado blijven maar Lambert ging als een gek verdedigen waardoor er een behoorlijke trein ontstond. Omdat hij mijn strategie om zeep hielp besloot ik hem maar een vriendelijke tik te geven en dat leek zo erg dat ik hem in dezelfde bocht maar weer voorliet om geen straf te krijgen. Toch kreeg ik de ronde erop een half zwarte vlag. Uiteindelijk kon ik Lambert toch voorbijkomen maar waren mijn banden verpest en daardoor mijn afstelling slecht om weg te komen. Danny Brand passeerde mij en zwaaide om hem te blijven volgen. Echter hijzelf en ik wisten dat wij gelijke punten hadden en plek 3 voor de Pre Finale op het spel stond. Ik zette aan maar Danny verdedigde goed. Op het rechte stuk voor de Finishvlag verraste ik hem door een kant te kiezen die hij niet verwacht had. Danny keek om en dook gelijk mijn richting op en raakte mij waardoor ik op 8 duizendste net achter hem eindigde en in de Pre Finale dus aan de buitenkant op plek 4 stond.



Voor de Pre Finale op zaterdag kregen we weer nieuwe banden. Ik maakte me alleen maar druk om de eerste bocht en dat ging gelukkig allemaal erg goed. De Pre Finale duurde 4 ronden langer dan de series dus we waren wat lager met de bandenspanning gegaan. Ik schrok toch wel ff van de snelheid waarmee de voorste 3 rijders (Morgado, Campbell en Brand) wegreden. Blijkbaar hadden zij een veel hogere bandenspanning en was ik misschien iets te laag gegaan. Ik werd ingehaald door Lundstrom en lag zo 5de maar bleef rustig om het beste uit mijn banden te halen. Ik kreeg gedurende de race steeds meer grip en zo kon ik Lundstrom weer terug inhalen en lag ik weer 4de. Ik moest uiteindelijk ff goed doorstampen om mijn zo gewenste plek 3 voor de Finale in handen te krijgen. Met een snelste ronde van de wedstrijd, wat uiteindelijk ook de snelste van het hele evenement van de DD2 Masters was, kon ik me in de laatste ronde op de bumper van de top 3 nestelen. Morgado lag eerste en Campbell tweede maar hij wilde kennelijk de Finale ook niet aan de buitenkant starten en liet Brand erlangs. Ik verraste Campbell echter een paar bochten verderop en pakte dus de 3de plek van hem over en zo finishten we ook.



Alles verliep naar wens, we waren dan ook super blij. Ik stond waar ik voor het evenement wilde starten in de Finale. Na de rijderspresentaties kwam dan eindelijk de Finale waar ik de hele week naar uitgekeken had en die ook nog eens 8 rondjes langer duurde. Het was tijd om Morgado eindelijk eens voorbij te gaan en mijn vertrouwen op de winst waren zelfs nog groter dan vorig jaar toen ik de Finale van pole position vertrok. Helaas dook Campbell om onverklaarbare redenen gelijk bij het doven van de startlichten naar links en kwam met zijn voorwiel vol op mijn achterwiel. Daardoor ging mijn as krom en brak zijn voorwiel compleet van de naaf. Ik reed nog wel door (gelukkig maar want anders was ik waarschijnlijk mijn licentie kwijt geraakt nu kon ik verderop afkoelen) maar de schade was te groot waardoor ik moest opgeven. Een enorme zeperd, ik ben er nog steeds kapot van.



Achteraf ben ik ongelooflijk trots op mezelf dat ik wederom kon laten zien met gelijk materiaal ontzettend snel te zijn. Je weet hoe dat gaat met zulke wedstrijden het zijn altijd dezelfde die lopen te zeiken over de motoren. Ik was dankzij Karin de hele week erg relaxed en heb enorm genoten. We hebben het erg leuk gehad en zijn weer een prachtige ervaring rijker. Er waren dagen bij dat we 's avonds ff naar Dubai reden en pas om 3 uur 's nachts weer terug in het hotel aankwamen. Maar zo beleef ik het racen ook, gewoon genieten en gassen.



Ik wil Karin, Lia en Etienne bedanken voor weer een onvergetelijke week en hopelijk ben ik er volgend jaar weer bij om dan alsnog de Wereldtitel binnen te halen.

   

Klik hier voor alle uitslagen
Klik hier voor alle dagelijkse filmpjes vanuit Al Ain
Klik hier voor alle foto's